relevante informatie aanbieden die makkelijk deelbaar is en interacteert

The Social ontwikkelt contentstrategieën die de doelgroep helpt en inspireert.

Contentstrategie en contentmarketingplan ontwikkelen

Een contentstrategie, waarin doelstellingen, beleid, thema’s en onderwerpen op basis van doelgroepen en persona’s zijn bepaald, en het daaropvolgende contentmarketingplan is niet in één dag ontwikkeld en operationeel. The Social heeft in de afgelopen jaren een gedegen en beproefde methode ontwikkeld om een contentstrategie op maat te ontwikkelen. Samen met de klant, er immers een schat aan kennis en content in een organisatie te vinden, wordt gekeken naar interessante invalshoeken en een creatieve uitwerking. Op basis van deze kennis ontstaat een gedegen plan dat zich richt op creatie, activatie en analyse van content.

In het kort bestaat de contentstrategie uit:

  • De intake om de wensen, doelstellingen en het contentbudget te achterhalen en vast te stellen;
  • Een strategische sessie om het team samen te formeren, beleid, visie en budget vast te stellen en doelstellingen, KPI’s en thema’s en onderwerpen bepalen: de contentformule;
  • Een content tweedaagse met de Content Audit op locatie. Het doel is om alle bestaande kennis en informatie te achterhalen en te koppelen aan de doelgroepen en de customer journey. Belangrijk onderdeel is in kaart brengen wat het gespreksdomein van de doelgroep is. Hierdoor ontstaat een Content Grid met white spots. Vervolgens worden op basis van een creatieve sessie de thema’s en onderwerpen + de content en contentvormen bepaald en tot slot de kanaalstrategie vastgelegd in het contentmarketingplan:

Contentmarketingplan

Het contentmarketingplan is de houvast voor alle content die ontwikkeld en uitgegeven wordt. De kern bestaat uit wat gaat er uitgegeven worden om de doelgroep te bereiken en raken.

  • Welke contenttypen worden ingezet;
  • Wat is er nodig aan (verbetering van) externe middelen, zoals website/sociale kanalen en hoe deze worden ingezet door middel van een kanaalstrategie;
  • Wat en wie hebben we nodig in de organisatie;
  • Hoe we bestaande content gebruiken en herverpakken;
  • Welke nieuwe content nodig is op basis van het HERO, HUB, HELP model (lees: contentritme en -keuzes);
  • Op basis van de KPI’s richten we dashboards in om het succes van de content te  analyseren en waar nodig bij te sturen.

Op deze wijze wordt een herkenbare en consistente mix gemaakt van informatieve, instructieve en vermakelijke content volgens een vast stramien en een plan dat houvast biedt. Belangrijk is om te onthouden dat The Social contentstrategieën ontwikkelt die uitgaan van het gespreksdomein van je doelgroep:

gifje!

 

Begeleiding contentstrategie

Na oplevering van de contentstrategie biedt The Social een uniek begeleidingsprogramma: voldoet de content aan de eisen die zijn opgesteld, briefen van contentmakers en ondersteunen van de staf die de dagelijkse content ontwikkeld. Hierbij wordt, aan de hand van statistieken (zoals met Google Analytics Dashboards) en KPI’s, geanalyseerd welke content goed werkt en waar verbetering nodig is. De begeleiding bestaat uit:

  • De eerste 3 maanden tweewekelijkse begeleiding op locatie (dag).
  • De volgende 9 maanden maandelijkse begeleiding op locatie (dag).

Uiteraard is het mogelijk om intensievere begeleiding af te nemen. Daarnaast kunnen er verdiepende trainingen worden afgenomen, zoals:

  • Inzet sociale media (zoals Facebook, Instagram en LinkedIn.
  • Google Analytics en maken van Dashboards.
  • Zelf maken van content, zoals video of fotografie of schrijven van blogs en whitepapers.

handige download

Download het Content Grid van The Social en bepaal je content white spots!

DOWNLOAD

gratis en zonder gedoe!

content dashboard

Met het Content Analytics Dashboard te analyseren we aan de hand van een vaste set KPI’s de contentstrategie en leren we wat de doelgroep beweegt en raakt. Zo kunnen we op basis van harde data bijsturen.

meer diensten van The Social

begeleiding

Naast strategieën, advies en trainingen biedt The Social ook begeleiding op maat. Dit kan de implementatie van een strategie zijn of op basis van de huidige aanpak.

training

Een training van staf of medewerkers is essentieel voor de borging van een strategie of het (zelf) maken en distribueren van content. Er zijn verschillende trainingen.

advies

Regelmatig is een kort advies of adviestraject zinvol om weer op het juiste spoor te raken. Door diverse scans en methodes is snel inzichtelijk waar pijnpunten en oplossingen liggen.

Vragen over contentstrategie of direct een afspraak maken?

Vul onderstaand formulier in en je wordt teruggebeld of gemaild.

THE SOCIAL

The Social helpt bedrijven met het opzetten en uitwerken van online strategieën en is gespecialiseerd in content en communities. We werken samen met een sterk netwerk aan contentmakers (video, foto, tekst en websites) en bureau’s, zoals Upstream en LBL.

DIENSTEN

Contentstrategie
Content Audit
Content Sessie

Begeleiding
Training
Advies

HANDIGE LINKS